In elke kwartaalnieuwsbrief introduceren we één van onze stafleden aan de hand van een actueel onderzoek of nieuwsfeit. In deze editie vertelt digital learning expert Marie-Louise Kok over microlearning in het algemeen en over de videoreeks Liefdevolle zorg in de praktijk in het bijzonder.
Wat is ‘microlearning’ precies, en wat hebben we er aan?
Microlearning is een manier om lesmateriaal aan te bieden in ultrakleine, hapklare brokken die qua tijdsbesteding vaak minder dan vijf minuten van de ontvanger vragen. En dat is prettig in deze tijd van swipen, scrollen, social media posts en het gevecht om aandacht. Microlearning is een populaire en krachtige vorm van (veelal online) leercontent, die vaak hand-in-hand gaat met mobiel leren en video’s. Je kunt deze vorm voor diverse leerdoelen, doelgroepen en toepassingen inzetten, bijvoorbeeld instrueren, informeren, trainen, oefenen, spelen, tutorials, etcetera.
Kan je enkele voorbeelden noemen van microlearnings die je met het team van Leyden Academy hebt ontwikkeld?
Zoals gezegd, leent microlearning zich voor diverse doelgroepen. We maakten bijvoorbeeld een minicursus per e-mail over vitaal verouderen voor een breed publiek. Voor (toekomstige) zorgprofessionals maakten we de succesvolle videoreeks ‘Liefdevolle zorg in de praktijk’; 19 filmpjes van ongeveer één minuut met een zorgmedewerker aan het woord over onderwerpen als leefplezier in het verpleeghuis en over mogelijke dilemma’s. Aan het eind van ieder filmpje wordt een reflectievraag gesteld aan de kijker. De reeks wordt nu gebruikt bij zorginstellingen en in het zorgonderwijs. Binnenkort gaan we in de thuiszorg een nieuwe videoreeks opnemen.
Wat maakt de videoreeks Liefdevolle zorg in de praktijk zo’n succes?
De kracht zit in de toegankelijke manier waarop wordt getoond waar het in de zorg echt om moet draaien en dat het vaak gaat om kleine dingen die betekenis geven aan het leven van bewoners. We horen terug dat de video’s een eerbetoon zijn aan de geportretteerde zorgmedewerkers en hun bewoners. Teammanagers delen de video’s in WhatsApp-groepen of tijdens vergaderingen als extra leermoment, ter inspiratie en motivatie. We horen ook dat de video’s leiden tot nieuwe ideeën om in eigen praktijk toe te passen. Sommige organisaties gebruiken de video’s zelfs bij hun vacatures, als goed voorbeeld van de verwachte zorg.
Wat is je advies als lezers zelf aan de slag willen met microlearning? Waar begin je?
Bij het ontwerpen van microlearning let je onder andere op de vorm, (die moet passen bij) de doelgroep en de boodschap of het leerdoel. Kenmerkend is dat een leereenheid slechts één leerdoel bevat. Het is niet een kwestie van zoveel mogelijk proppen in enkele minuten. Verder, kies voor je video? Je kunt met je smartphone hele goede kwaliteit video’s maken. Een tip voordat je gaat filmen: schrijf je verhaallijn of script uit en lees het hardop voor, terwijl je de tijd opneemt. Het geeft je meteen een goed beeld van hoe iets overkomt en hoe lang het duurt.
Speciaal voor docenten, opleiders, trainers, L&D-ers, communicatieprofessionals en leeradviseurs in de zorgsector organiseren we op 4 november a.s. een training ‘Maak je eigen microlearning’.
Tot slot, heb je nog tips voor de lezers zodat ze een leven lang kunnen leren?
Nou en of! Ik heb zoveel tips om te blijven leren op latere leeftijd, maar laat ik er drie noemen.
- Houd een ‘Te leren lijst’ bij. Met concepten, gedachten, oefeningen, artikelen, demo’s, video’s en woorden die je wilt verkennen. Bewaar ze in een leerlijst (online of in een mapje of notitieblok). Je kunt ze later inplannen en verkennen.
- Neem eens deel aan een (kort) programma, webinar etc., het zijn inhoudelijke inspiratiebronnen en ontmoetingsplaatsen. Via Linkedin worden veel webinars gratis aangeboden. Of luister tijdens een wandeling naar podcasts om je interessegebieden te volgen en nieuwe dingen te leren. Podcasts bestaan al meer dan 15 jaar, maar sinds de komst van apps als Spotify en Soundcloud neemt het beluisteren ervan een enorme vlucht en daarmee het aanbod ook. Mijn favoriete podcast op dit moment is Schokvast, over veranderingen in met name de creatieve industrie.
- Creëer een netwerk en organiseer samen eens een ‘leersafari‘ of leesclub. Spreek met elkaar af wie wat leest of onderzoekt en kom (online) bij elkaar. Wist je dat je in ontmoetingen het meeste leert van andersdenkenden, mensen met een andere achtergrond, leeftijd of mening?
Wilt u meer tips om zelf online te leren? Marie-Louise schreef er een artikel over. Veel leerplezier!