Leren van ervaringen

De zorgsector staat onder druk door een groeiende zorgvraag en steeds complexere zorgbehoeften. Dit vraagt om veerkrachtige zorgprofessionals die voorbereid zijn op de uitdagingen van de praktijk. Zorgstudenten worden dagelijks geconfronteerd met morele dilemma’s en complexe situaties, waarbij vaardigheden zoals ethisch redeneren en empathie onmisbaar zijn. Helaas bieden de huidige onderwijsmethoden vaak onvoldoende ruimte voor deze morele ontwikkeling en sluiten ze niet altijd aan op de praktijk.

Moreel leren van ervaringen
In het project ‘Morele ontwikkeling in MBO-zorgonderwijs: leren van ervaringen’ onderzoeken Charlotte van den Eijnde (Leyden Academy) en Marianne Schouwstra (projectleider Leerhuis MBO Rijnland) hoe het werken met persoonlijke praktijkervaringen kan bijdragen aan de morele ontwikkeling van verpleegkunde studenten. Praktijkervaringen bieden een rijke context: ze brengen de perspectieven, dilemma’s en waarden van de zorgpraktijk tot leven. Door deze ervaringen te gebruiken in het onderwijs, willen we studenten helpen om:

  • Bewuster om te gaan met ethische dilemma’s
  • Beter in te spelen op complexe situaties in de praktijk
  • Zelfverzekerder te worden in hun rol als zorgprofessional

Waar theorie en praktijk samenkomen
Dit onderzoek vindt plaats binnen het Leerhuis van MBO Rijnland, een innovatieve leeromgeving waar praktijk en theorie op één locatie worden gecombineerd. Studenten brengen dagelijks vier uur door in de praktijk en volgen daarnaast vier uur onderwijs binnen dezelfde zorginstelling. De unieke structuur van het Leerhuis biedt:

  • Directe koppeling tussen praktijk en theorie, waardoor studenten praktijkervaringen meenemen naar de lessen
  • Ruimte voor reflectie, waarin studenten morele vraagstukken bespreken met docenten en begeleiders
  • Flexibiliteit in lesopbouw, waardoor nieuwe methoden en inzichten direct toegepast kunnen worden in de praktijk

Waarom is dit belangrijk?
Door studenten te ondersteunen in hun morele ontwikkeling, bouwen we aan een generatie zorgprofessionals die beter is voorbereid op de complexe uitdagingen van de praktijk. Dit vergroot niet alleen hun veerkracht en zelfvertrouwen, maar draagt ook bij aan een duurzame zorgsector waarin professionals worden behouden.

Dit project is een samenwerking tussen het practoraat ‘welzijn en zorg’ van MBO Rijnland en Leyden Academy. Het leerhuis is een samenwerking tussen zorgpartners Midden-Holland en het CIV Welzijn & Zorg. Wil je meer weten over dit project of ben je geïnteresseerd in onze methoden? Neem contact met Charlotte van den Eijnde.