Dr. Lex van Delden maakt sinds 2014 deel uit van de wetenschappelijke staf van Leyden Academy. Hij werkt aan diverse projecten binnen de themagebieden van Leyden Academy met de nadruk op het speerpunt Vitaal. Lex leidt onderzoeks- en implementatieprojecten met betrekking tot een gezonde omgeving en hij adviseert over omgevingsaanpassingen die verleiden tot een gezondere leefstijl en meer sociale interactie, voor oud en voor jong. Zoals het experiment Jong Geleerd met zit-/statafeltjes op de basisschool of de onderzoeken naar bewegen in het verpleeghuis. Ook onderzoekt Lex de wensen en behoeften van ouderen op het gebied van wonen. Daarnaast is hij betrokken bij onderwijs, trainingen en opleidingen: Lex verzorgt trainingen voor zorg- en welzijnsorganisaties en begeleidt (onderzoeks)stages van hbo- en wo-studenten. Bovendien verzorgt Lex lezingen en workshops over thema’s als gezond ouder worden, cognitie en veroudering, vitaliteit, sociale structuren, woonplezier en de invloed van de omgeving op gedrag.
Het brede werkveld van Lex komt logischerwijs voort uit zijn interesses, opleidingen en ervaringen. Lex heeft na zijn dienstplicht als blauwhelm in voormalig Joegoslavië vier jaar als fysiotherapeut en teamleider bij het MCH Westeinde in Den Haag gewerkt. Daar begeleidde hij voornamelijk patiënten met neurologische problemen. Vanwege zijn toenemende interesse in het functioneren van het brein, is hij vervolgens Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Leiden gaan studeren en heeft hij de research master Cognitieve Neurowetenschappen voltooid. Aansluitend heeft Lex promotieonderzoek verricht naar armfunctieherstel bij mensen met een beroerte aan de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Vervolgens is hij docent en cursuscoördinator geweest bij het Instituut voor Toegepaste Neurowetenschappen in Haarlem, alvorens hij in 2014 bij Leyden Academy ging werken.
Thema’s
De invloed van de omgeving op een gezonde leefstijl en sociale interactie, veroudering en cognitie, sociale innovatie, vitaliteit, woonplezier
Een greep uit de media
- Conferentie Een nieuwe generatie ouderen langer thuis, november 2020, sessie over gemeenschappelijk wonen.
- Building Holland, mei 2020, artikel ‘Ouderen mogen meer activistisch worden’.
- ZorgsaamWonen, februari 2020, artikel 'Van levensloopbestendige woningen word je snel oud'.
- Platform Duurzaam Gebouwd, februari 2020, artikel ‘Wat ontwerpers maken, bepaalt hoe mensen leven’.
- BeterOud, september 2019, artikel 'Meer aandacht voor woonplezier van ouderen'.
- Skipr, juli 2019, blog 'Vier tips voor beweging in het verpleeghuis'
- Gerōn, juni 2019, artikel 'Vitaliteit als wetenschappelijk construct'
- NOS Jeugdjournaal, maart 2018, reportage 'Niet zitten, maar lekker staan achter je tafeltje'
- Algemeen Dagblad, maart 2018, artikel 'Leerlingen experimenteren met statafels in de klas'
- TV West, maart 2018, artikel 'Lekker staan in de klas: experiment op Leidse basisschool'
- Leidsch Dagblad, maart 2018, artikel 'Proef: zittend of staand leren op de Lorentzschool'
- Sleutelstad FM, september 2017, interview over de Vitality walk.
- Zorg voor Beweging jaarmagazine 2017, artikel 'Van schoolplein tot seniorensoos' (p.16-19).
- Schoolmeubelen.com, september 2017, artikel ‘Meer bewegen, ook op school’.
- MAX Vandaag, mei 2017, videocolleges Cognitie en veroudering en Bewegen en de omgeving.
- edX, digitale colleges in de MOOC 'Healthy Ageing in 6 Steps. Let your environment do the work'.
Wetenschappelijke artikelen
Klik hier voor een overzicht van wetenschappelijke publicaties.