Leiden steunt uitrol Generatie Mixer

Leiden steunt uitrol Generatie Mixer

De gemeente Leiden heeft een subsidie toegekend voor de verdere uitrol van de Generatie Mixer. Leyden Academy on Vitality and Ageing ontwikkelde dit programma met Amphion cultuurbedrijf en CHOL theatre. Voor het vervolg zijn de handen ineengeslagen met PROO Leiden-Leiderdorp, Jeugdtheaterschool Leiden en omgeving en de Cultuureducatiegroep. Vanuit het project worden jong en oud verbonden. Kijk hier naar de trailer van Generatie Mixer.

Basisschoolleerlingen en ouderen uit de wijk ontwerpen samen een fantasiewereld. Met behulp van speloefeningen, creatieve schrijfopdrachten en het bouwen van decors komt die wereld samen tot leven. Na een eerdere succesvolle pilot zorgt de subsidie ervoor dat Generatie Mixer op een basisschool echt onderdeel kan worden van het reguliere lesprogramma. De ambitie is om dit onderdeel op meer basisscholen in Leiden en vervolgens verder in heel Nederland uit te rollen.

Generatie Mixer is één van de dertien projecten die subsidie krijgen. Er konden projecten worden ingediend die leiden tot vernieuwing binnen het onderwijs. Leiden wil op die manier innovatie en samenwerking in het Leidse onderwijsveld stimuleren.

Ook wethouder Abdelhaq Jermoumi (Kansengelijkheid, Jeugd & Onderwijs) is onder de indruk: ‘Het is fantastisch om te zien dat er zoveel ideeën leven in het onderwijs voor vernieuwing van het onderwijs. Zo zie je maar weer dat Leiden echt een kennisstad is. We vinden het belangrijk om de talenten van ieder kind tot ontwikkeling te laten komen, dat die gezien en gestimuleerd worden. Met dit aanjaagbudget geven we een flinke extra impuls aan de verbetering van het onderwijs in Leiden voor zowel leerling als ook leerkracht.’

Klik hier voor meer informatie over Generatie Mixer.

Kijk voor de gemeentelijke informatie en informatie hier.

 

Beter onderzoeksresultaat met behulp van kunstzinnige participatie

Beter onderzoeksresultaat met behulp van kunstzinnige participatie

Voor de kwaliteit van het onderzoek is het steeds belangrijker dat de betreffende doelgroep actief betrokken wordt in het proces. Maar hoe doe je dat op een goede en ethische manier? En wat is de toegevoegde waarde van creatieve, kunstzinnige methoden?

De kracht van participatief onderzoek
Je ervaart de kracht van deze bewezen succesvolle methode tijdens de kunstzinnige PAR-training die Leyden Academy september van dit jaar geeft. Participatief werken in onderzoeken en projecten is binnen onze organisatie al jarenlang een leidend principe en er is veel ervaring vanuit de praktijk. In deze training worden niet alleen de mensen zelf actief betrokken in het onderzoek, maar co-creëren we kennis mét elkaar. Machtsverhoudingen in het onderzoek verschuiven daarmee van de onderzoeker als expert naar een meer gelijkwaardige verhouding tussen onderzoekers en co-onderzoekers. Ben jij een (junior) onderzoeker en ben je benieuwd hoe participatief onderzoek positief bijdraagt aan de kwaliteit van de uitkomsten? Dan is deze training geschikt voor jou. Het geeft het je de handvatten om in je eigen onderzoek nieuwe methodes toe te passen waarmee je tot nog betere resultaten komt.

“Het onderzoek resoneert echt. Door de praatplaat die gemaakt is, denk je toch altijd aan de driehoek; oh ja, je moet én clowns én zorgmedewerkers én familieleden meenemen in wat je doet.” – Deelnemer aan het Cliniclowns-PAR-onderzoek

Hoe ziet de training er uit?
De training volgt de stappen van participatief onderzoek, startend met hoe je anderen meeneemt in de benadering, het proces kunt opstarten en organiseren tot en met het genereren en samen interpreteren van bevindingen. Om van daaruit te kijken hoe dit kan leiden tot positieve impact en verandering. De training helpt je om je onderzoek met mensen vorm te geven, te organiseren en er vervolgens ook naar te handelen. Ingewikkelde issues en struikelblokken (zoals opgelegde grenzen en eisen, frustraties, weerstanden, schaarste en conflicten) worden niet onder het tapijt geveegd, maar komen uitgebreid aan de orde. We zoeken grenzen op omdat we beseffen dat we juist daar nieuwe inzichten en ervaringen opdoen. Het betrekken van kunstenaars in het onderzoek kan daarbij een grote meerwaarde hebben. Hoe creativiteit bijdraagt aan de resultaten zul je zelf ervaren in deze training. Bekijk de brochure voor meer informatie of blader het door onderaan deze pagina.

Data, studiebelasting en kosten
Doe mee aan de driedaagse training in het Poortgebouw te Leiden op maandag 9 t/m woensdag 11 september 2024 van 09.30 tot 16.30 uur. Er is tevens een terugkomdag op 26 november 2024. De studiebelasting is ongeveer 30 uur. Er is ruimte voor maximaal 20 deelnemers. De kosten voor deelname zijn 1.850,- euro inclusief catering, tools, literatuur, video en opdrachten, en excl. 21% btw.

Heb je inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met Lieke de Kock via e-mail.
Wil je meedoen? Meld je dan aan bij Ellen Plasmeijer via e-mail.
Denk je dat dit bericht interessant is voor een collega of iemand in je netwerk? Delen zou zeer op prijs worden gesteld.

VerliesKracht: Een podcastserie die je raakt

VerliesKracht: Een podcastserie die je raakt

Hoe kun je verder leven na een dwarslaesie, hoe ga je om met ondraaglijke pijn bij Parkinson en wat als fysiek ongemak je dromen verstoort. Luister in de podcastserie VerliesKracht hoe 5 mensen ‘met levenservaring’ hun dagelijkse bestaan na een ingrijpende gebeurtenis een andere draai geven. En ontdek van daaruit hoe verlies kan bijdragen aan kracht.

In deze podcastreeks spreekt interviewer Tom van Eijk met verschillende senioren over ouder worden en over de ongemakken en aandoeningen die daarmee gepaard gaan. Hoe geven zij invulling aan hun dagen, hoe gaan zij om met verlies en wat geeft hen kracht? De eerste vijf afleveringen zijn inmiddels gepubliceerd.

Marijke Bekaan (1936) viert haar verjaardag op 31 december. Het is echter een dag geworden met een gitzwarte rand, want op haar 69ste verjaardag komt ze ten val en loopt ze een dwarslaesie op. In deze aflevering vertelt zij veerkrachtig wat haar is overkomen, hoe zij tot op de dag van vandaag omgaat met de gevolgen en hoe onmisbaar haar scootmobiel voor haar is.

Kees Oosterling (1934) vertelt over het overwinnen van fysiek ongemak. Een thema dat hem zijn hele leven achtervolgt, hoewel dat hem er niet van liet weerhouden om ultraloops en triatlons te volbrengen. Zijn ultieme doel is om nog eenmaal de Nijmeegse Vierdaagse te lopen, maar is dat wel een haalbaar streven nu hij opnieuw is geconfronteerd met een ernstige blessure?

Jeanet Doornbos (1954) wilde toen zij gebeld werd voor de podcast graag meewerken. Maar, dan moesten we wel snel zijn. Over enkele weken zou ze uit het leven stappen. In de derde aflevering vertelt zij over ruim 20 jaar leven met de ziekte van Parkinson en hoe het ook nog krijgen van chronische pijn haar deed besluiten over te gaan tot euthanasie.

Clara Drost (1928) werkte jarenlang als leerkracht in het bijzonder onderwijs. Ze speelde een rol van betekenis in het leven van talloze kinderen en ook vandaag de dag onderhoudt zij nauw contact met de jeugd uit haar wijk. In deze aflevering vertelt zij over wat haar overkwam tijdens een vakantie in Portugal, hoe zij op deze hoge leeftijd nog zo vitaal is en hoe zij nu nog altijd een rol van betekenis speelt in het leven van kinderen.

Tineke van den Klinkenberg (1947) was onder andere wethouder van Amsterdam en reisde enkele jaren geleden nog het land rond om zorgorganisaties te bezoeken en te beoordelen op leefbaarheid. De van oorsprong socioloog vertelt in deze podcast hoe zij kracht haalt uit een groot netwerk van familie, vrienden en kennissen en hoe zij omgaat met het verlies van dierbaren. Ook gaat ze in op de vraag hoe je op latere leeftijd weer nieuwe vrienden maakt.

Insteek van de serie is om te laten zien dat ouderen vaak veerkrachtiger zijn dan je zou denken. En hoe zij in staat zijn om vanuit negatieve en ingrijpende gebeurtenissen om te gaan met de zin en onzin van het leven.

Deze podcastreeks is geproduceerd door EijkenBos producties en mogelijk gemaakt door het Jo Visser fonds en Stichting Voorzorg Utrecht.

De podcastserie is te vinden op spotify onder VerliesKracht:  https://open.spotify.com/show/0NarJoC5UG8ugHN0JE1XdF

Seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd

Seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd

Een warme aanraking, intieme vriendschap, gepassioneerde liefde en seksuele fantasieën maken deel uit van ons emotioneel welzijn, ook op latere leeftijd. Ze dragen bij aan het goed ouder worden. Dit constateren we op basis van ons lopend onderzoek met thuiswonende oudere volwassenen, die bereid zijn om hun ervaringen en gevoelens over dit onderwerp met ons te delen.

Participatief actieonderzoek
Sinds begin 2023 organiseert Elena Bendien, senior onderzoeker bij Leyden Academy, in samenwerking met promovenda Jana Kerssies, bijeenkomsten voor ouderen in de vorm van een participatief actieonderzoek. Het doel van de bijeenkomsten is om van gedachten te wisselen over de ervaringen en behoeften van oudere volwassenen rondom seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd. Op basis van deze informatieve, inspirerende en vaak ontroerende bijeenkomsten constateren we dat de maatschappelijke beeldvorming van seksualiteit en intimiteit bij ouderen en ook het inzicht daarin, zich in zijn algemeenheid beperkt tot een restrictieve stereotypering, bijvoorbeeld dat ouderen aseksueel zijn. Onderzoek naar (relationele) behoeften bij ouderen beperkt zich grotendeels tot medisch gerelateerde vraagstukken.

“De diversiteit van belevenissen, behoeften en plezier bij ouderen mogen best meer op de voorgrond komen te staan, wanneer we over hun gevoelens en behoeften denken en praten.” – Elena Bendien, onderzoeker

Huidhonger
Om een voorbeeld van een terugkerend thema te geven, veel verhalen gaan over zogenaamde ‘huidhonger’: de behoefte aan een menselijke aanraking, van iemand die al lang niet door iemand is aangeraakt. We zien ook mensen die een vraag over de gevoelens van henzelf of de ander niet durven te stellen, die de taal niet kennen om een gesprek daarover te beginnen. Zo vertelde een van de deelnemers aan het onderzoek: “Mijn moeder is met 80 nog verliefd geworden op een man, was duidelijk aan het flirten, en ik durfde toen niet te vragen: doen jullie het ook?”

Videoreeks
Op grond van onze bevindingen van het afgelopen jaar hebben onze deelnemers ons geïnspireerd om een videoreeks te maken, door en voor oudere volwassenen in Nederland en België. Het doel hiervan is om onze kennis over seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd te vergroten en ook het gangbare taboe over dit onderwerp te doorbreken. Deze videoreeks wordt mede mogelijk gemaakt door het Erasmus+ programma en zal in samenwerking met de Belgische schrijver en gerontoloog Els Messelis en de Nederlandse filmmaker Chiel Epskamp van Cut the Chase Media tot stand komen.

Heeft u interesse voor dit project, als deelnemer op oudere leeftijd of als expert op het gebied van seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd, laat het ons dan weten via: onderzoek@leydenacademy.nl.

Oorlogsverhalen in de klas

Oorlogsverhalen in de klas

Vanaf september 2024 tot en met augustus 2025 wordt er speciale aandacht gegeven aan 80 jaar herdenken en het vieren van de vrijheid. Dit wordt groots aangepakt met herdenkingen, vieringen en activiteiten in heel Nederland. Het project Oorlogsverhalen in de klas (Mijn verhaal! Jouw verhaal?) sluit aan bij de ambitie van het Vfonds om kennis over oorlog en conflicten in de wereld te vergroten, het belang van en waardering voor de democratische rechtsstaat te benadrukken en mensen vaardigheden te leren om zelf een actieve bijdrage te leveren.

Kenniscentrum Leyden Academy on Vitality and Ageing heeft de interviews afgenomen bij ouderen met een oorlogsverleden. Confronterende ervaringen die vaak laten zien dat de oorlog van lang geleden nog steeds impact heeft op hun leven en dat van hun kinderen.

Insteek van dit project is om kinderen te laten zien dat alle ouderen ook kind zijn geweest. En dat kinderrechten van alle tijden zijn, of je toen geboren bent in voormalig Nederlands-Indië of nu een vluchteling uit Syrië bent. Op verschillende manieren worden deze verhalen toegankelijk gemaakt en naar deze tijd vertaald. Dit kan via filmpjes, theater en podcasts. Ook kunnen ouderen (en kinderen) zelf hun verhaal in de klas vertellen.

De basis van verhalen die Lot’s Foundation gaat gebruiken voor haar digitale lesprogramma over burgerschap en kinderrechten zijn diepgaande gesprekken met ouderen.

“Ik wist altijd wel dat mijn moeder in Indonesië geboren was. En dat haar eigen moeder daar overleden is. Maar ik wist niet het verhaal erachter. Ik begreep dan ook helemaal niet waarom mijn moeder, zeven jaar geleden, heel plotseling het contact met mij verbrak. En ook met haar twee kleinkinderen, mijn dochters. Ik denk nu dat haar oorlogsverleden heeft gezorgd voor een hechtingstrauma. En dat zij dat nu weer op haar beurt aan mij heeft doorgegeven…

Citaat deelneemster interviewsessie

Het Jo Visser fonds heeft van het Vfonds subsidie ontvangen om samen met Lot’s Foundation de al eerder afgenomen interviews met ouderen om te zetten in pakkende verhalen voor kinderen van basisscholen. Hiervoor zet Wereldwijs met Lot haar onderwijsexperts in die in het kader van het vak burgerschap speciale lesprogramma’s maken. Insteek is de vraag: ‘Dit is mijn verhaal. Wat is jouw verhaal?’.

Scholen kunnen zich abonneren op dit educatieve platform voor kinderrechten, burgerschap en cultuur. Het lespakket met oorlogsverhalen door ouderen wordt aangeboden aan kinderen in groep 6 t/m 8.

 

 

 

Vooraanstaande Chinese delegatie bezoekt Leyden Academy

Vooraanstaande Chinese delegatie bezoekt Leyden Academy

Op 22 april bezocht een belangrijke Chinese delegatie van beleidsmakers en zorgbestuurders – onder meer de burgemeester van Shanghai – Leyden Academy om ideeën uit te wisselen over de ouderenzorg. Ook aanwezig waren twee vertegenwoordigers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de voormalige Rector Magnificus van Universiteit Leiden, de voormalige decaan van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), het Hoofd afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde LUMC en Campus Den Haag en een vertegenwoordiger van Aegon International.

Vergrijzing
China en Nederland zijn qua omvang en schaalgrootte niet te vergelijken. De regio Shanghai is net zo groot als Nederland, België, Luxemburg en Noord-Frankrijk samen, met een bevolking van 40 miljoen inwoners. Wat wel gemeenschappelijk is, is dat beide landen te maken hebben met een ouder wordende bevolking en de daarmee samenhangende uitdagingen, zoals leeftijdsdiscriminatie, eenzaamheid, gezondheidsverschillen en toegang tot langdurige zorg. Dit was dan ook het centrale onderwerp van het werkbezoek.

Preventie
David van Bodegom, hoogleraar ‘Vitaliteit in een verouderende populatie’ bij het LUMC, sprak over het belang van collectieve preventie om kwetsbaarheid op oudere leeftijd uit te stellen. Uit zijn onderzoek blijkt dat dagelijkse lichaamsbeweging in zogeheten Vitality Clubs niet alleen de gezondheidstoestand van ouderen ten goede komt, maar ook eenzaamheid helpt voorkomen. Terwijl mensen in Nederland niet gewend zijn aan groepsoefeningen in de buitenlucht, is de Chinese bevolking dat wel. Naast Tai-chi is het volgens de Chinese functionarissen erg populair onder oudere vrouwen om op openbare pleinen te dansen. De overheid stimuleert dit en promoot deze activiteiten door openbare ruimtes aan te bieden om te sporten. Van Bodegom: ”Wat dat betreft kunnen we van China leren.”

Olderpreneurs en pensioen
Digital learning expert Marie-Louise Kok sprak over de wens van veel Nederlanders om ook na hun pensionering actief te blijven: 73% van de werknemers wil na pensionering blijven werken en 10-15% van de vijftigplussers wil een eigen bedrijf starten. Helaas ligt de algemene focus op jonge ondernemers, wat leidt tot een gebrek aan vertrouwen bij oudere ondernemers. Daarom hebben Leyden Academy en Aegon Silver Starters ontwikkeld, een leerprogramma voor vijftigplussers die een eigen bedrijf willen starten. Uit een evaluatie bleek dat 85% van de deelnemers actiever was, 67% meer zelfvertrouwen had en 67% beter voorbereid was op de toekomst. De ambtenaren deelden dat mannen in China met 60 jaar met pensioen gaan en vrouwen op 55-jarige leeftijd. Hierdoor maken ze ruimte voor de volgende generatie en kunnen ze op hun kleinkinderen passen, zodat hun kinderen zich kunnen concentreren op hun werk. Als ze zelf hulp nodig hebben, zorgen hun kinderen op hun beurt weer voor hen.

Houdbaarheid van de ouderenzorg
Tineke Abma, uitvoerend directeur van Leyden Academy en hoogleraar ‘Participatie van ouderen’ aan het LUMC, sprak over de houdbaarheid van de ouderenzorg in Europees perspectief. Een internationale vergelijking (Nederland, Denemarken, Duitsland en Engeland) toonde een breed scala aan benaderingen op het gebied van financiële dekking, toegang tot langdurige zorg en de rol van informele zorg. De algemene trend in de meeste onderzochte landen is om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Zes belangrijke kwesties zijn nauw met elkaar verbonden en staan in elk land ​​ter discussie: kostenverdeling, privatisering van zorg, (de last van) informele zorg, personeelstekorten, kwaliteit van zorg en migrantenwerkers.

De functionarissen uit China herkenden deze problemen. In de grotere steden zoals Shanghai is er een tekort aan zorgverleners, wat wordt ingevuld door mensen uit de plattelandsgebieden. Daarom is het gebrek aan personeel geen probleem, maar het gebrek aan geschoold personeel wel. Bovendien stimuleert de overheid het oud-voor-oud-programma waarbij de jongere generaties voor de oudere zorgen, waarvoor ze een financiële compensatie ontvangen.

Zorg op maat
Josanne Huijg, senior onderzoeker en MT-staflid, presenteerde de Leefplezierbenadering, een innovatieprogramma in de langdurige zorg voor ouderen. Deze aanpak begint met het kennen van de identiteit van de cliënt en is gericht op het welzijn. Het beoogt een paradigmaverschuiving van een gestandaardiseerde, biomedische naar een meer persoonlijke benadering: van beperkingen naar mogelijkheden, van zorg naar welzijn, van behoeften naar verlangens en van protocollen naar relaties. De Chinese functionarissen toonden hun interesse in gepersonaliseerde zorg, omdat de zorg in China gestandaardiseerd is. Ze vroegen zich af of hiervoor andere manieren nodig zijn om de kwaliteit te meten en ook hoe kosteneffectief deze aanpak is.

De Chinese delegatie gaf aan onder de indruk te zijn van de presentaties en geïnspireerd te zijn door het bezoek. De medewerkers van Leyden Academy en andere deelnemers genoten erg van de interactieve uitwisseling. Wij willen graag Marco Keim, de CEO van Aegon International, bedanken voor het regelen van dit bezoek, evenals Wouter Knecht en Christel de Boks. Hartelijk dank ook voor het advies van voormalig decaan Pancras Hogendoorn, van de voormalige Rector Magnifici van de Universiteit Leiden, Carel Stolker en Douwe Breimer, wilco achterberg evenals Annemarie Montulet 孟安娜. En Mattijs E Numans van het LUMC, Rosalien Stroot en Marjolein Don van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en tolk Echo Zhang voor hun betrokkenheid en inbreng.

Succesvolle eerste editie van de leergang ‘Managers maken impact’

Succesvolle eerste editie van de leergang ‘Managers maken impact’

Een kleinschalige leergang over werkplezier, leefplezier en ontregelde zorg, én hoe je hier als manager in jouw zorgorganisatie handen en voeten aan geeft; dat is ‘Managers maken impact’. Omdat wij geloven dat investeren in deze thema’s oplossingen bieden voor de uitdagingen in de ouderenzorg.
Afgelopen maanden kwamen tien managers van verschillende zorgorganisaties naar Leyden Academy om met elkaar te leren over deze thema’s en meer. Zij volgden interactieve colleges, creatieve werksessies en kregen supervisie bij hun persoonlijke verandermissie.

Enkele reacties van deelnemers
De leergang maakte in ieder geval impact op de deelnemers. Dayenne Versleijen verwoorde het zo: “Leefplezier is niet alleen iets dat je op de werkvloer doet, het moet onderdeel zijn van de hele organisatie. Deze leergang heeft mij geholpen om hierin nieuwe stappen te zetten.” De deelnemers waren het meest enthousiast over de intervisie met hun collega’s van andere organisaties. Niels Veld zei hierover: “Het is belangrijk om niet organisatieblind te zijn. Het is voor mij heel waardevol om te horen hoe het in andere organisaties gaat.”

En door ………
De deelnemers planden op de laatste lesdag meteen een werkbezoek aan de locatie van één van de deelnemende managers. Door de enthousiaste reacties van de deelnemers en de duidelijke behoefte die er voor een dergelijke leergang is, werken Mariët Tonen, Jan Ravensbergen en Josanne Huijg aan een nieuwe editie van de leergang in het voorjaar van 2025!

Wil je meer weten over de leergang, die we ook incompany aanbieden? Klik op hier! Wil je op de hoogte worden gehouden van de 2025-editie? Mail info@leydenacademy.nl.

Verborgen Verbinding is op zoek naar jongeren en ouderen in de omgeving van Eindhoven

Verborgen Verbinding is op zoek naar jongeren en ouderen in de omgeving van Eindhoven

Raar hè, hoe weinig vriendschappen er zijn tussen ouderen en jongeren. Hoe komt dat eigenlijk?

Verborgen Verbinding is een project waarbij we onderzoeken hoe we vriendschappen tussen mensen uit verschillende generaties kunnen bevorderen. Het vertellen van elkaars verhalen staat daarbij centraal.
Samen met een groep jongere en oudere deelnemers ontwikkelen we de komende maanden een mobiele ontmoetingsplek waarmee we gesprekken tussen mensen uit verschillende generaties willen stimuleren. Verborgen Verbinding wordt mede-mogelijk gemaakt door Leyden Academy, het Jo Visser fonds en literair platform Watershed uit Eindhoven.

We zijn nog op zoek naar deelnemers uit (de omgeving van) Eindhoven. Vanaf 10 mei t/m 7 juli organiseren we in totaal zes gratis bijeenkomsten met workshops en werksessies. De workshops richten zich onder andere op het vastleggen van andermans verhalen en gesprekstechnieken. Schrijfervaring is geen must, maar je moet het wel leuk vinden om verhalen te delen en ernaar te luisteren. Ook zullen we  de ontmoetings-booth ontwerpen en bouwen. En na de zomer gaan we hiermee op pad!

Lijkt het je leuk om mee te doen en ben je beschikbaar op de volgende data?

  • Vrijdag 10 mei, 19.00-20.30 – Informatieavond
  • Vrijdag 17 mei, 16.00-20.00 – Kick-off en workshop
  • Vrijdag 31 mei, 16.00-20.00 – Workshop
  • Vrijdag 7 juni, 16.00-20.00 – Workshop
  • Zondag 23 juni, hele dag – Workshop
  • Zaterdag 6 of zondag 7 juli, een van de twee dagen – Werkdag

Wil je meedoen aan Verborgen Verbinding of je in ieder geval aanmelden voor de informatieavond? Stuur dan een mail naar Mirjam van Dijk, de producer van Watershed. Wil je meer weten over de fase die hieraan voorafging? Klik hier!

Arts & Health-event in het teken van contact

Arts & Health-event in het teken van contact

Contact is bijzonder. Echt in contact met een ander mens, met jezelf, met je werk, je omgeving… dan weet je dat je leeft. Echt contact is ook zeldzaam, zeker op plekken waar werkdruk hoog is en de behoefte eraan zo sterk is. In de zorg bijvoorbeeld. Daarom organiseert de zorgesthetische werkplaats van Leyden Academy samen met The Care Lab van The University of Manchester een tweedaags Arts & Health-event rondom contact. Ouderen, zorgprofessionals, managers, docenten en studenten Zorg & Welzijn, onderzoekers en anderen die actief zijn op het snijvlak van kunst en zorg, zijn van harte uitgenodigd.

Programma
Bekijk onderstaande brochure voor het gevarieerde, volledige programma, met een toelichting op de verschillende sessies. In het formulier onderaan deze pagina kunt u zich voor de verschillende sessies aanmelden.

Aanmelden
Het event is voornamelijk tweetalig (Nederlands en Engels) en zal plaatsvinden in het Poortgebouw in Leiden. De kosten voor deelname bedragen 29 euro, ongeacht het aantal sessies/dagen (dit bedrag is inclusief BTW en inclusief catering). Studenten hebben op vertoon van hun studentenkaart recht op 50% korting. U kunt zich via deze link aanmelden voor de verschillende sessies (even naar beneden scrollen).

Wilt u meer info? Mail info@leydenacademy.nl.

Samen beslissen is sleutel tot passende zorg

Samen beslissen is sleutel tot passende zorg

Samen beslissen helpt om samen met ouderen en hun naasten te bespreken wat belangrijk is voor hun kwaliteit van leven. En om te verkennen welke mogelijkheden er zijn om die te behouden of te verbeteren. Dat is de essentie van de intreerede van dr. Ruth Pel-Littel op 11 april. Als bijzonder lector aan HAN University of Applied Sciences onderstreepte Pel de essentie van samen beslissen met ouderen met complexe zorgvragen.

Verschuiving naar kwaliteit van leven en passende zorg
Pel: “Zorgverleners richten zich niet alleen meer op medische of zorginterventies, maar bespreken ook wat ouderen zelf kunnen doen, of samen met hun naasten of met de buurt. Het uitgangspunt verschuift van: ‘Wat zijn uw ziektes en problemen’ naar ‘Wat is belangrijk voor uw kwaliteit van leven en wat staat hierbij in de weg? Dat effent de weg voor passende zorg.”

Onderzoekslijnen
Volgens Pel worden er in Nederland heel mooie stappen op het gebied van Samen Beslissen met ouderen. “Maar we kunnen dit onderzoeksmatig nog beter onderbouwen.” Dat is dan ook precies wat zij en haar onderzoeksgroep gaan doen. De drie onderzoekslijnen zijn:

  • Hoe kunnen we persoonsgericht Samen Beslissen bij ouderen met complexe zorgvragen verder onderzoeken, ontwikkelen en implementeren?
  • Hoe kunnen we de positionering van wijkverpleegkundigen bij het Samen Beslissen expliciteren, verstevigen en vertalen naar onderwijs en praktijk?
  • Hoe kunnen ouderen met complexe zorgvragen en beperkte gezondheidsvaardigheden beter ondersteund worden in het proces van Samen Beslissen?

Niet over, maar mét ouderen beslissen
Pel: “Samen met ouderen, verpleegkundigen, geriaters, huisartsen en andere zorgprofessionals brengen we in Nederland een beweging op gang waarbij we niet meer over ouderen beslissen, maar juist mét ouderen tot besluiten komen. Ik vind het mooi om te zien dat ook vitale senioren instrumenten als de ‘Samen Beslis Hulp’ omarmen. Dat is een handige vragenlijst van kennisorganisatie Vilans ter voorbereiding op een gesprek met een zorgverlener. Ouderen nemen deze soms ook mee als hulpmiddel tijdens hun gesprek met de huisarts of specialist. Dat is een onverwachte bijvangst, maar wel heel leuk en zinvol, want de vitale oudere van nu is misschien de kwetsbare oudere van straks.”

In samenwerking met Vilans en met steun van het Jo Visser fonds
Als bijzonder lector ‘Samen beslissen met ouderen met complexe zorgvragen’ is Pel verbonden aan het HAN lectoraat Wijkverpleging. Dat richt zich op het professionaliseren van de wijkverpleging en het waarborgen van passende zorg voor ouderen. Het lectoraat van Ruth Pel wordt mede mogelijk gemaakt door samenwerking met Vilans, waar Pel onderzoeker is, en met steun van onze samenwerkingspartner het Jo Visser fonds. Eén van de speerpunten van dit fonds is vernieuwing in het zorgonderwijs door praktijkgericht onderzoek. Het Jo Visser fonds wil vooral de verbinding tussen onderzoek en de dagelijkse zorg in de praktijk aanjagen. Dit geldt ook voor het onderzoek dat in de praktijk met zorgorganisaties wordt uitgevoerd. Samen met thuiszorgorganisaties, huisartsenorganisaties en ziekenhuizen heeft de bijzonder lector al onderzoeksplannen opgezet.

Tijdens symposium voorafgaand aan de intreerede van Ruth Pel heeft onze collega Miriam Verhage een workshop over laaggeletterdheid en een gespreksinstrument (LAVA) gegeven.
Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp en de intreerede.

Op de foto: kersverse bijzondere lector Ruth Pel omringd door college van bestuur HAN University of Applied Sciences, raad van bestuur Vilans en bestuurslid Jo Visser fonds.