De executive leergang 'De toekomst van ouderen(zorg)' is opgebouwd uit vier theoretische blokken, werkbezoeken in Nederland en een studiereis naar Zweden. Met uitzondering van de vierdaagse studiereis, bestaat elk studieblok uit twee dagen: donderdag (inclusief avond) en vrijdag.
Reflectie, debat en dialoog zijn naast de theoretische colleges vaste onderdelen van het programma. In elk collegeblok gaan we over de centrale vragen in gesprek met de docenten, met elkaar én met ouderen zelf. Hieronder vindt u de themablokken en cursusdata (onder voorbehoud) van de leergang in 2025.
Themablokken 2025
13 en 14 februari | Vitaliteit en maatschappelijke participatie Waarom leven mensen steeds langer? Wat zijn de achterliggende mechanismen van veroudering en moeten we eigenlijk allemaal wel 140 jaar oud willen worden? Hoe kijken we naar ouderen (beeldvorming) en stimuleren we hun participatie? In dit blok de nieuwste inzichten en ontwikkelingen. |
13 en 14 maart | Verouderingsziekten; oorzaak en preventie Wat zijn de meest voorkomende verouderingsziekten? Wat is daarvan de oorzaak en hoe kunnen we ziekte behandelen en kwetsbaarheid uitstellen of voorkomen via preventie? En hoe ziet goede (palliatieve) zorg er in de laatste levensfase uit? |
24 en 25 april | De organisatie van zorg en welzijn voor ouderen Steeds minder vaak staat de zorgorganisatie zelf centraal bij het ziek zijn en het (medisch) zorgen voor ouderen. De nieuwe generatie ouderen rekent op persoonlijke aandacht en maatwerk. Maar hoe regelen we dat in een land waar regels, fi nancieringen en overheden daar nog niet op zijn ingericht? En wat is de rol van mantelzorg? |
12 t/m 15 mei | Studiereis: Het Zweedse model, is anders altijd beter? Tijdens de vierdaagse studiereis naar Zweden krijgen we een intensieve en diverse inkijk in een systeem waar op een andere manier naar ouderen wordt gekeken. Hoe kan het dat ze in Zweden lang vitaal en zelfstandig blijven? Hoe is de zorg ingericht en waarom is mantelzorg daar een vrijwel onbekend fenomeen? |
12 en 13 juni | Venster op de toekomst We weten dat de zorg overbelast is en de zorgvraag toeneemt. Een transformatie is onontkoombaar. Maar hoe gaan we van de theorie naar de praktijk? In dit blok laten we ons inspireren door dwarsdenkers, grensverleggers en aanpakkers met de blik vooruit. Hoe komen we met domeinoverstijgende samenwerkingen tot slimme en gezonde leefomgevingen. En wat is de rol van technologie? |
2 oktober | Terugkomdag: Van theorie naar de praktijk In het najaar van 2025 komen we nog één keer bij elkaar om samen de ervaringen te delen. En bespreken we wat we anders willen en misschien zelfs al anders zijn gaan doen. |
Docenten
Toonaangevende sprekers vanuit wetenschap en praktijk brengen hun visie en expertise in en gaan met de cursisten in discussie over actuele ontwikkelingen. Naast de wetenschappelijke stafleden van Leyden Academy werken onder andere aan de leergang mee:
- Prof. dr. Jet Bussemaker, Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg, LUMC en voorzitter Raad voor Volksgezondheid & Samenleving
- Prof. dr. Carlo Leget, Zorgethiek, Universiteit voor Humanistiek
- Prof. dr. Andrea Maier, Gerontologie, VU en University of Melbourne
- Prof. dr. Rudi Westendorp, directeur Reable Nederland, founder van Leyden Academy on Vitality and Ageing
- Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinologist bij Leiden University Medical Center
Vragen?
Lees hier onze meest gestelde vragen en antwoorden of neem contact op met Ellen Plasmeijer via tel. (071) 524 0962 of per e-mail.
- Executive leergang
- Leergang Managers maken impact
- Lunch & Learn leergang diversiteitsbeleid
- Onderwijs op maat
- Kunstzinnige PAR-training
- Vriendschapstrainingen
- Training Generatie Mixer
- Inspiratielessen voor thuisgeluk
- Met plezier gezonder oud!
- Life and Vitality Assessment
- Minicursus Vitaal en gezond ouder worden
- Minicursus Liefdevolle zorg in de praktijk
- Honours Class Innovating Health and Well-being
- Silver Starters
- Master Health, Ageing and Society