Programma

De executive leergang 'De toekomst van ouderen(zorg)' is opgebouwd uit vier theoretische blokken, werkbezoeken in Nederland en een studiereis naar Zweden. Met uitzondering van de vierdaagse studiereis, bestaat elk studieblok uit twee dagen: donderdag (inclusief avond) en vrijdag.

Reflectie, debat en dialoog zijn naast de theoretische colleges vaste onderdelen van het programma. In elk collegeblok gaan we over de centrale vragen in gesprek met de docenten, met elkaar én met ouderen zelf. Hieronder vindt u de themablokken en cursusdata (onder voorbehoud) van de leergang in 2025.

Themablokken 2025

13 en 14 februari Vitaliteit en maatschappelijke participatie
Waarom leven mensen steeds langer? Wat zijn de achterliggende
mechanismen van veroudering en moeten we eigenlijk allemaal wel
140 jaar oud willen worden? Hoe kijken we naar ouderen
(beeldvorming) en stimuleren we hun participatie? In dit blok de
nieuwste inzichten en ontwikkelingen.
13 en 14 maart Verouderingsziekten; oorzaak en preventie
Wat zijn de meest voorkomende verouderingsziekten? Wat is daarvan
de oorzaak en hoe kunnen we ziekte behandelen en kwetsbaarheid
uitstellen of voorkomen via preventie? En hoe ziet goede (palliatieve)
zorg er in de laatste levensfase uit?
24 en 25 april De organisatie van zorg en welzijn voor ouderen
Steeds minder vaak staat de zorgorganisatie zelf centraal bij het ziek
zijn en het (medisch) zorgen voor ouderen. De nieuwe generatie
ouderen rekent op persoonlijke aandacht en maatwerk. Maar hoe
regelen we dat in een land waar regels, fi nancieringen en overheden
daar nog niet op zijn ingericht? En wat is de rol van mantelzorg?
12 t/m 15 mei Studiereis: Het Zweedse model, is anders altijd beter?
Tijdens de vierdaagse studiereis naar Zweden krijgen we een
intensieve en diverse inkijk in een systeem waar op een andere
manier naar ouderen wordt gekeken. Hoe kan het dat ze in Zweden
lang vitaal en zelfstandig blijven? Hoe is de zorg ingericht en waarom
is mantelzorg daar een vrijwel onbekend fenomeen?
12 en 13 juni Venster op de toekomst
We weten dat de zorg overbelast is en de zorgvraag toeneemt.
Een transformatie is onontkoombaar. Maar hoe gaan we van de
theorie naar de praktijk? In dit blok laten we ons inspireren door
dwarsdenkers, grensverleggers en aanpakkers met de blik vooruit.
Hoe komen we met domeinoverstijgende samenwerkingen tot
slimme en gezonde leefomgevingen. En wat is de rol van technologie?
2 oktober Terugkomdag: Van theorie naar de praktijk
In het najaar van 2025 komen we nog één keer bij elkaar om samen
de ervaringen te delen. En bespreken we wat we anders willen en
misschien zelfs al anders zijn gaan doen.

Docenten
Toonaangevende sprekers vanuit wetenschap en praktijk brengen hun visie en expertise in en gaan met de cursisten in discussie over actuele ontwikkelingen. Naast de wetenschappelijke stafleden van Leyden Academy werken onder andere aan de leergang mee:

  • Prof. dr. Jet Bussemaker, Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg, LUMC en voorzitter Raad voor Volksgezondheid & Samenleving
  • Prof. dr. Carlo Leget, Zorgethiek, Universiteit voor Humanistiek
  • Prof. dr. Andrea Maier, Gerontologie, VU en University of Melbourne
  • Prof. dr. Rudi Westendorp, directeur Reable Nederland, founder van Leyden Academy on Vitality and Ageing
  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinologist bij Leiden University Medical Center

Vragen?
Lees hier onze meest gestelde vragen en antwoorden of neem contact op met Ellen Plasmeijer via tel. (071) 524 0962 of per e-mail.