Leyden Academy verwelkomde vandaag een kleine delegatie pre-medische studenten van Union College in New York. Momenteel toeren de studenten door de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Nederland om een indruk te krijgen hoe de zorg in de verschillende landen is ingericht. In ons land omvatte de rondreis onder meer bezoeken aan een ziekenhuis, een gezondheidscentrum, een huisartsenpraktijk en een centrum voor lichamelijke en geestelijke handicaps. Het doel is om studenten kennis te laten maken met de verschillende systeemsoorten en op het vergelijken en analyseren van de sterktes en zwaktes van elk model. Op sommige kwesties werd wat dieper op ingegaan, zoals over de toewijzing van middelen, het reguleren en beheren van kosten, het omgaan met problemen en het levenseinde.
Bij Leyden Academy kwamen een aantal van deze onderwerpen aan de orde. Promovenda Miriam Verhage vertelde over de missie en de onderzoeksprojecten van Leyden Academy alsook over de inrichting en financiering van de gezondheidszorg in Nederland. Miriam gaf ook een kort inzicht over de impact van COVID-19 en op de zorg voor kwetsbare ouderen. Het thema van de presentatie van Lucia Thielman, onderzoeker bij Leyden Academy, was ‘Zorg voor ouderen in een samenleving in transitie’. Nederland is de afgelopen jaren overgegaan van een verzorgingsstaat naar een participatiestaat. Binnen deze transitie is de zorg voor ouderen veranderd van zorg in verpleeghuizen naar zorg thuis. Daarnaast wordt de zorg steeds vaker verleend door informele zorgverleners, in samenwerking met formele zorgaanbieders zoals de huisarts. Ook hebben de studenten ervaren hoe het voelt om oud te zijn met behulp van het ‘verouderingspak’. Waaronder trillende handen, onvaste voeten en beperkt gezichtsvermogen door glaucoom of diabetische retinopathie, afhankelijk van de gekozen bril. Een echte eye-opener…