De afgelopen drie maanden kregen 21 interdisciplinaire masterstudenten tijdens de Honours Class Making Impact, bridging research and society for inclusive health and wellbeing onderwijs over participatief en inclusief onderzoek. In groepjes gingen de studenten aan de slag in de praktijk, waar ze hun kennis direct toepasten. Gisterenavond presenteerden zij hun bevindingen en reflecteerden ze op het onderzoeksproces.
Een van de groepen onderzocht de rol van muziek bij het ervaren van emoties tijdens deelname aan het OdenseHuisOrkest. Uit gesprekken en observaties bleek hoe muziek herinneringen oproept, rust brengt en bijdraagt aan geluk. Een deelnemer merkte op: “I do indeed associate music with peace,” terwijl een ander vertelde hoe muziek oude herinneringen tot leven bracht.
Een andere groep gebruikte de methode photovoice om te onderzoeken waarom bewoners in lagere SES-wijken minder of geen gebruik maken van de groene omgeving. Door het maken van foto’s met hun deelnemers legden ze visueel vast hoe mensen hun omgeving beleven. De gesprekken gaven inzicht in de belemmeringen en motivaties om wel of niet te bewegen. Door zelf mee te wandelen, kregen ze bovendien een beter gevoel bij de praktijk.
Het hands-on leren was niet altijd makkelijk voor de studenten. Zo voelden ze zich soms een imposter of amateur, maar het was ook een waardevolle manier om op een inclusieve manier onderzoek te doen en samen te werken met de mensen voor wie we het onderzoek doen. Zo vertelde een van de studenten:
“Het bracht ons veel om daadwerkelijk de praktijk in te stappen en ‘echt’ aan de slag te gaan. Hierdoor gaat alles veel meer leven. Kijk, tuurlijk, in theorie wisten we dit [problemen die spelen] al, maar nu hebben we het ook echt mogen ervaren, zien en horen. Dat maakt het zo veel meer relevant.”