Wat gebeurt er als je een klas vol kinderen samenbrengt met een groep ouderen en ze uitnodigt om hun fantasie de vrije loop te laten? Op de Lorentzschool in Leiden leverde dat afgelopen weken een bonte mix op van een suikerspinland, een zeemeerminnenstrand en een verdwenen onderzeeboot.
Zes weken lang werkten leerlingen uit groep 5 samen met negen ouderen uit de wijk aan het bedenken en uitspelen van hun eigen fantasiewerelden. Ze werden hierin begeleid door docenten van de Jeugdtheaterschool Leiden. De ouderen – grootouders van leerlingen of aangesloten bij Ouderencontact Profburgwijk – dachten mee over verhalen, ontwierpen personages en speelden zelfs mee in de eindvoorstelling.
De feestelijke afsluiting vond plaats op vrijdag 11 april. Voor een volle tribune met ouders, buurtbewoners en leerkrachten brachten twee groepen hun fantasieverhalen tot leven. Met zelfgemaakte decors, kleurrijke kostuums en vooral veel plezier.
Hoewel sommige ouderen vooraf dachten dat theater en fantasie niets voor hen was, kwamen ze gaandeweg tot bloei. Eén van hen vertelde: “Ik ben niet zo van de fantasie, maar mijn kleinzoon vroeg of ik mee wilde doen. Toen iemand Tjoep heette, besloot ik dat ik Floep was – zijn tweelingzus. Dat was toch wel heel leuk.”
Generatie Mixer laat zien hoe krachtig het is als jong en oud samen creëren. Onderzoeker Lieke de Kock: “Ouderen worden hier niet gevraagd om verhalen van vroeger te vertellen, maar om mee te doen in het nu. Fantasie is de verbindende factor. Je ziet hoe spelplezier generaties overstijgt en voor nieuwe energie zorgt.”
Het project Generatie Mixer is een initiatief van Leyden Academy on Vitality and Ageing, en kwam op de Lorentzschool tot stand met steun van de gemeente Leiden. De komende jaren willen we de werkwijze op meer scholen in Nederland introduceren.
Meer informatie over Generatie Mixer, klik hier.